MARJA's MOESTUIN



woensdag 24 maart 2010

Helaas geen groene asperges uit eigen tuin dit jaar


Een paar dagen terug schreef ik een bericht over mijn twijfels rond het planten van de groene asperges van de Hema.
Ik kreeg meteen een reactie van Marcel waaruit bleek, dat ik dit jaar echt naar de winkel moet voor mijn groene asperges:

--------------------

Beste Marja,

Ik moet je helaas vertellen dat je asperges waarschijnlijk niet op zullen komen. Misschien heb je geluk maar ik denk het niet. Groene asperges kunnen op elke grond gekweekt worden overigens. Ik zit op klei en bij mij doen ze het goed.
Wat je met de klauwtjes moet doen is het volgende: Laat ze heel! Je mag hooguit een klein stukje van het uiteinde afsnijden maar dat heb ik niet gedaan. Graaf een geul van zo'n 20 cm diep en maak daarin op 50 cm afstand van elkaar kleine bergjes waarop je de wortels van elk klauwtje rondom uitspreidt. Bedek de klauwtjes weer en geef water om de grond goed in contact te laten komen met de wortels. Het eerste jaar komen er dan waarschijnlijk alleen een paar dunne sprieten uit. Blijf ook daar vanaf. Het volgende jaar kun je van elke plant waarschijnlijk al een portie asperges snijden (laat ze niet te groot worden anders worden ze alsnog stokkig). Pas het derde jaar gaan ze volop opleveren. Ze zullen het dan nog zo'n 10 jaar blijven doen.

Ik heb overigens zelf klauwtjes van de Aldi voor € 0,99 en die doen het al een paar jaar goed.

Succes,Marcel

2 opmerkingen:

  1. Ik wist dat ze pas vanaf het 3de jaar "vruchten" geven. Maar ik kon niet reageren!Er stonds steeds geen reactieformulier bij je logjes! Jammer maar helaas!

    Ze waren niet duur zei je?? Misschien een 2de poging??
    Want het is natuurlijk leuk als het uiteindelijk gaat lukken!

    Groetjes Thea(doortjes-moestuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thea, ik heb het opgegeven. Denk dat ik maar gewoon andijvie op de plaats van de groene asperges zet.

    BeantwoordenVerwijderen

Heel erg bedankt voor je reactie, groeten Marja