MARJA's MOESTUIN



zaterdag 20 maart 2010

Groene asperges van de Hema



Gisteren liep ik in mijn favoriete winkel: de Hema een zakje zelf te kweken groene asperges tegen het lijf tussen de Jip en Janneke tuinspulletjes.
Zelf bij Vreeken had ik die niet gezien. Dus vol goede moed heb ik twee zakjes gekocht. En thuis moesten die dingen natuurlijk meteen in de grond. Wat direct een probleem opleverde, want ik kon uit uitleg op de verpakking niet goed opmaken hoe dat nu moest; welke kant moet er nu boven van dat klauwtje met kleine worteltjes. En moet je ze van elkaar halen of aan elkaar laten zitten. Op goed geluk heb ik de worteltjes maar van het klauwtje getrokken en een voor een in de grond gezet en toen ben ik pas gaan googleen hoe het moet. Absoluut de verkeerde volgorde van handelen, ben ik bang.
Ik las al snel dat het telen van asperges niet makkelijk is en beslist op zandgrond moet gebeuren. Nu hebben we hier in Brabant gelukkig zandgrond. Dus dat is geregeld.
En groene asperges hoeven ook niet op een ruggetje gekweekt te worden. Twee dingen die ik goed heb gedaan.
Maar ik ben bang dat het helemaal niets gaat worden met mijn asperges, want ik heb de klauwen uit elkaar getrokken en elke worteltje apart geplant. Leuk experiment maar ik ben bang dat ik gewoon naar de AH moet voor mijn groene asperges dit jaar!
Misschien is er een lezer die me wel kan vertellen hoe het nu precies moet met die zakjes asperges van de Hema. Ik hoor het graag!