MARJA's MOESTUIN



maandag 29 maart 2010

Biodiesel bij River Cottage

Gisteravond was het weer een klein feestje om naar een aflevering van River Cottage te kijken op Channel 4 (dankzij speciaal schoteltje nu te ontvangen!) Naast een compleet feest maal van louter 'left overs' ging Hugh Fearnley-Whittingstall dit keer met zijn oude (frituur)vet uit de keuken naar een groep studenten in Devon die in een container op een zo te zien eenvoudge wijze in 6 uur tijd van afgedankt frituur vet biodiesel maakten.
Hugh tankte zijn Landrover Defender vol biodiesel voor een prikkie en de Defender startte zonder problemen.

Dit was weer een onderwerp van River Cottage wat mij enorm aanspreekt. Ik denk dat er heel wat oud frituur vet bestaat. En het lijkt mij als leek heel vanzelfsprekend om dit te hergebruiken als biodiesel. Waarom horen we of zien we hier zo weinig van. Of vergis ik me? en wordt er hier achter de schermen wel aangewerkt? Ik ben een groot voorstander!

4 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen dat er ook nog andere mensen naar dit programma kijken. Wij volgen zijn serie al jaren (via sat.)en kijken weer uit naar zij nieuwe serie.

    Biodiesel is niet nieuw (ook niet voor Nederland) maar met nieuwe technieken nu "goedkoper" te maken.
    Echter zoals altijd moet er ook hier accijnzen over worden betaald en dat is wel wat geregel (anders zwaar illegaal).
    Daarbij kunnen vele moderne (lees bouwjaar 2000 of jonger) diesels niet van huis uit op biodiesel rijden maar moet er iets aangepast worden aan de motor.

    Kortom het lijkt makkelijker dan het is. Maar de tijd zal het leren of dit veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Patrick, wij zijn hartstikke grote fans van dit programma. Ik wou dat er ook een Nederlandse versie was. We willen dit jaar proberen tijdens onze vakantie in Engeland een bezoek te brengen aan River Cottage.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. MOH ! Ik zie dat jij niet enkel ook moestuingebeten bent maar ook Land Rover Defender gebeten !!! :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. brandstoffen, kunnen op vele manieren gemaakt worden. Van synthetisch, tot aan meer natuurlijke varianten. Ik geloof dat er veel meer mogelijk is, alleen de grote bedrijven houden dit tegen... Zij hebben een monopoly, en durven dit niet uit handen te geven... Zelf ben ik ook een voorstander van zo groen en gezond mogelijk. Alleen wij als mensen lijken wel onverzadigbaar wanneer het aankomt op consumeren.

    BeantwoordenVerwijderen

Heel erg bedankt voor je reactie, groeten Marja