MARJA's MOESTUIN



woensdag 5 mei 2010

Varkenswelzijn

Op tv is een documentaire over zgn. 'diervriendelijke' agroparken met comfort-stallen voor varkens. Een plan van ene mijnheer Smeets. Deze mijnheer Smeets heeft een ontwerp gemaakt voor grote overdekte stallen voor varkens die in de plaats moeten komen van de veelbesproken mega-stallen.

Het streven om de Nederlandse varkens een beter leven te geven is natuurlijk fantastisch. Want we moeten ons rot schamen op de wijze zoals varkens nog steeds leven in ons land. Het ontwerp voor de comfort stallen biedt het varken meer ruimte en verschillende plaatsen om te eten, slapen, een wroetmachine, etc. etc. Alles wat een varken nodig heeft onder één dak.

Maar nergens hoor of zie ik een lekker weitje voor het varken om in rond te lopen. Lekker in het zonnetje luieren in een plasje modder. Waarom zien wij in Nederland geen varkens buiten lopen. Je hoeft maar een keer naar Engeland op vakantie te gaan en je ziet door het hele land grote weilanden met tevreden varkens. Die weilanden zijn opgedeeld in vakjes met op elk vakje een 'varkens-familie' met zijn eigen shelter.

Ik vind het heel erg jammer (understatement !) dat wij in Nederland zo slecht met onze varkens omgaan. Zelf eet ik nog nauwelijks varkensvlees. En als ik het eet, koop ik het bij de biologische slager. En dan betaal ik er graag wat meer voor.

Jammer dat er nog steeds veel mensen veel vlees voor weinig geld willen hebben en naar de kilo-slager gaan. Waarom niet een beetje minder vlees en wat meer betalen ??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heel erg bedankt voor je reactie, groeten Marja