MARJA's MOESTUIN



zondag 23 mei 2010

Drukke Pinksterdagen voor de tuin


Eindelijk lijkt het erop dat we de kou achter ons kunnen laten. De late vorst heeft nog best veel schade aan mijn moestuinplantjes aangericht. Zelfs plantjes in de kas hebben 'kou gevat'. Daarom gaat er ook nog het e.e.a. in de herkansing. Maar gelukkig is het nu lekker groeizaam weer en in combinatie met een paar vrije dagen, is dit goed nieuws voor mijn moestuin.

De spinazie die ik begin april gezaaid heb, leek helemaal nergens op. Ze was nu wel langzaam aan het opkomen, maar op wonderbare wijze kwamen er ook radijsjes tussen op. En natuurlijk nog een hoop onkruid. Ik kon met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ik daar een lekker maaltje spinazie van zou kunnen halen. Dus hopla, de spa erin en omspitten die handel. Om plaats te maken voor rijtjes venkel en andijvie zaad.

Gelukkig zijn er ook groenten die het goed doen. De uitjes staan er goed bij en ik hoop dan ook in augustus mijn eigen uitjes te kunnen oogsten. Ik kieper er regelmatig koffiedrap bij, want dat zou de uienvlieg weghouden.

Ook de savooien- en rode kooltjes doen het goed. Maar ik ben op mijn hoede, want ik kan mij van vorige jaar herinneren dat er allerlei rupsjes gek op koolplantjes zijn. Dus ik juig nog maar niet te vroeg wat de kooltjes betreft.
En de tuinboontjes staan er ook mooi bij. De rode tuinbonen bloeien prachtig. Dus als elk bloemetje straks een boon wordt, wordt het smullen.


Helemaal tegen mijn geloof in hebben we deze Pinksterdagen toch maar een tentje met net rond de aardbeien plantjes gebouwd. Mede omdat er een fanatieke spreeuw tussen het dak van de Vlaamse Schuur vlak naast de moestuin met een nest jongen zit. Het heeft niet echt een ´groene´ uitstraling. Maar willen we straks lekkere aardbeitjes uit eigen tuin eten, hebben we geen keus. Alhoewel het me nog een hele toer lijkt om voor die aardbeitjes in die tent te moeten kruipen om te plukken.


Een eenvoudigere maatregel tegen ongewenste bezoekers in mijn moestuin zijn de bodemloze plastikbekers waarin ik slaplantjes heb gezet in de hoop dat de slakken het te veel moeite vinden om over het plastik randje te klimmen om zich te goed te doen aan mij met zorg opgekweekte slaplantjes.

Elke vierkante meter wordt benut in mijn tuin. En er zijn inmiddels tomatenplantjes die het luchtruim gekozen hebben middels een hanging basket aan het kasje. Er zitten speciale hang tomatenplantjes in (uiteraard van mijn ´tomaten-vriendin´ Carla) die straks volgens het zakje een lawine aan mini tomaatjes moeten gaan geven. We wachten het in spanning af ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heel erg bedankt voor je reactie, groeten Marja