MARJA's MOESTUIN



dinsdag 27 juli 2010

Melancholische rode bietjes

Nu ben ik zelf niet echt super enthousiast over rode bietjes. Als je ze kookt, komt er zo'n 'suikerbietenfabriek-lucht' in je keuken. En dat doet me altijd aan het najaar denken, aan het einde van de zomer en begin van de winter. Want dan ging in Breda altijd de bietencampagne van start. En reden de vrachtwagens met suikerbieten af en aan bij de suikerfabriek en rook half Breda naar gekookte suikerbieten.
Maar van mijn buurvrouw heb ik een aantal bietenplantjes gekregen en die zijn inmiddels uitgegroeid tot volwassen bietjes. En dan moeten mijn melancholische gevoelens plaats maken voor pure praktijk. Kortom de bietjes moeten een smakelijke weg naar ons bord vinden.
En bij de lunch vandaag kwam ik op het idee voor een bietensalade. Een collega had een bakje bietensalade van de Lidl bij zich en deze smaakte wonder boven wonder best aardig. Dus heb ik de ingredienten van het etiket overgeschreven en ben ik thuis aan de slag gegaan om een 'home-made' kopie te maken.

Hiervoor heb je nodig:
5 gekookte en fijngesneden bietjes, 1 gesnipperd uitje, half fijn gesneden wit kooltje, handje rozijntjes, 1 fijngesneden appeltje.
Je mengt deze ingrediƫnten samen en voegt daar een lekkere dressing aan toe van bijv. witte balsamico azijn, olijfolie, peper, zout en eetlepel honing.

Uiteindelijk smaakte de eigen versie stukken beter dan die van de Lidl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heel erg bedankt voor je reactie, groeten Marja